Παρασκευή 17 Νοεμβρίου 2017

Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος: Απόπειρα εθνικής αυτοκτονίας




Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος

Απόπειρα εθνικής αυτοκτονίας

(Η σχέση του Νέου Ελληνισμού με το Βυζάντιο)


Ότε προ ημιολίας εκατονταετηρίδος ήρχισε προαγομένη η του νέου Ελληνισμού παίδευσις, οι σημαιοφόροι της μεγάλης ταύτης πνευματικής αναβιώσεως επεδόθησαν φυσικώ τω λόγω προ πάντων εις την μελέτην των διανοητικών και πολιτικών μεγαλουργημάτων του αρχαίου Ελληνισμού. Παιδευόμενοι δε και εν τη νεωτέρα της Δύσεως επιστήμη, ενισχύοντο μεν περί την προς τους προπάτορας εκείνους λατρείαν αυτών, εδιδάσκοντο όμως δυστυχώς ενταυτώ να περιφρονώσι και να μυκτηρίζωσι τους μεσαιωνικούς ημών χρόνους. Η Εσπερία είχε προ καιρού διατεθή δυσμενώς προς την ημετέραν εν Κωνσταντινουπόλει μοναρχίαν. Συμφέροντα θρησκευτικά και πολιτικά πολλάς παρήγαγον αμοιβαίας αιτιάσεις μεταξύ Ανατολής και Δύσεως, επι τέλους δε επήγαγον και τας ολεθρίας σταυροφορικάς καθ' ημών επιδρομάς. Όθεν πάσαι σχεδόν αι χρονογραφίαι ημών όσαι εγράφησαν έκτοτε και μέχρις εσχάτων υπό των Δυτικών, εγελοιογράφησαν μάλλον ή απετύπωσαν πιστώς τους χαρακτήρας του μεσαιωνικού ημών κράτους. 

Τάκης Παπατσώνης: Μελέτη θανάτου




Τάκης Παπατσώνης

Μελέτη θανάτου

Ἀπὸ τὴν «Ἄσκηση στὸν Ἄθω» Ἐκδόσεις Ἴκαρος, 1963.


Μᾶς κάνει ὁ Σύντροφος ὁ σκοτεινὸς τώρα τὸ σκεφτικιστή. Κι' ἔχει δίκιο, τοῦ φαίνεται ἄπειρο κι' ἐρεθίζεται, γιατί τοὺς σοφοὺς τυραγνεῖ μονάχα ἡ ἄγνοια εἲτε ἡ ἀμφιβολία τοῦ τί εἶναι καθαρὰ ζωὴ καὶ θάνατος. Καὶ γιατί τοὺς ἁπλοϊκοὺς ἀνθρώπους δὲν τοὺς τυραγνεῖ. Ἐτοῦτοι τὄχουνε λυμένο τὸ αἴνιγμα συλλογικά. Ζωὴ εἶναι ἀπὸ τότες ποὺ σὲ γεννάει ἡ μάννα σου. Θάνατος εἶναι ἀπὸ τότες ποὺ σὲ μεταλαβαίνουν καὶ τὰ κλείνεις. Οἱ σοφοὶ αἰστάνονται ἄσοφοι καὶ δὲ βρίσκουν τέλος μήτε καθορισμὸ στὶς φαῦλες τοῦτες ἔννοιες ποὺ τοὺς ξεφεύγουν. Βρίσκει τὴ λύση ὁ σκεφτικιστής, μᾶς κατεβάζει τὸ φολιδωτό, σὰ βράχο τοῦ Ἄθωνα, μὲ τὰ μυριάδες μάτια, τὸν Ἄγγελο μὲ τὶς ἐπίσκεψές του, μὲ τὲς ἀποκάλυψές του, μὲ τὰ δῶρα τὰ προικιά, τὰ διανοιχτικὰ ποὺ χαρίζει. 

Πέμπτη 16 Νοεμβρίου 2017

Νοέμβριος 1973 Πολυτεχνείο: «Λαέ πεινάς γιατί τους προσκυνάς;» Σήμερα το επαναστατικό αίσθημα και η επαναστατική διάθεση υποχωρούν.


Σοφία Ντρέκου

Σήμερα το επαναστατικό αίσθημα
και η επαναστατική διάθεση υποχωρούν.

Ναι. Ίσως, πίσω από την εξέγερση να υπήρχαν υποκινητές.
Ίσως κάποιοι να εξαργύρωσαν την συμμετοχή τους.

Όμως: Εμείς τιμάμε τους πραγματικούς αγωνιστές.
Εμείς βρίσκουμε την ευκαιρία να κάνουμε λόγο πάλι για 
Ψωμί Παιδεία και Ελευθερία.
Εμείς τιμάμε τον απλό ιδεολόγο φοιτητή, εργάτη, εργαζόμενο 
που μπάφιασε από την καταπίεση και πήγε στο Πολυτεχνείο.

Εμείς συμμετέχουμε και τιμάμε την γιορτή ώστε να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε τα επαναστατικά μας αισθήματα και να βρούμε αφορμή αυτοκριτικής για τον αν είμαστε ενεργοί πολίτες και αν προστατεύουμε από επίβουλους τις αρχές τους Συντάγματος.
Ευκαιρία αναθεώρησης της στάση μας, 
Ευκαιρία να κατανοήσουμε 
την δύναμή μας ως ΛΑΟΣ!

14 Νοεμβρίου 1973 

Οι φοιτητές από την προηγουμένη έχουν σπάσει 
τον κλοιό κι έχουν μπει στο Πολυτεχνείο. 
Ένας μικρός ραδιοφωνικός σταθμός μεταδίδει 
τα μηνύματα τους σε ακτίνα 300 μέτρων. 
Η αστυνομία έχει συμφωνήσει να τους αφήσει 
να φύγουν χωρίς να κάνει συλλήψεις. 
«Ένας είναι ο αρχηγός, ο κυρίαρχος λαός». 

Ανοιχτή επιστολή του Μιχάλη Χαραλαμπίδη.

Αθήνα, 15 Νοεμβρίου 2017

Προς τον Πρωθυπουργό
κ. Αλέξη Τσίπρα

Προς τον Υπουργό Εξωτερικών
κ. Νικόλαο Κοτζιά

Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ

Αξιότιμε κ. Υπουργέ

Εξ όσων γνωρίζω Καναδοί διανοούμενοι, ακαδημαϊκοί και πολιτικοί μπορούν να επισκέπτονται την Ελλάδα και να αναπτύσσουν ελεύθερα τις γνώμες, τις ιδέες τους σε ελληνικούς θεσμικούς χώρους και στιγμές δημόσιου διαλόγου.
Τις τελευταίες ημέρες διαπίστωσα ότι αυτό δεν ισχύει για τους αντίστοιχους Έλληνες στη Δημοκρατία του Καναδά.
Η καναδική κυβέρνηση απέτρεψε δια της κωλυσιεργίας, χωρίς να απαντά στο αίτημα παροχής βίζας τη συμμετοχή μου σε μια στιγμή συνέλευσης, διαλόγου των Ελλήνων του Καναδά στο Μόντρεαλ.
Το θέμα που θα ανέπτυσσα ήταν Μακεδονικότητα – Ελληνικότητα – Οικουμενικότητα. Μία περισσότερο μορφωτική, πολιτισμική παρά πολιτική προσέγγιση. Ακόμη και στους μαθητές των σχολείων του Καναδά θα ήταν χρήσιμη αυτή η ομιλία. Όχι βέβαια μόνο στους μαθητές. Ίσως και στην Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων της καναδικής Βουλής ή αυτήν του πολιτισμού.
Η ελληνική αντιπροσωπεία στον Καναδά μπορεί να σας ενημερώσει. Σας στέλνω όμως ταυτόχρονα το μήνυμά μου προς το Συνέδριο, μια και δεν μπόρεσα να παρευρεθώ.
Νομίζω ότι οφείλετε να πράξετε τα δέοντα προς την κυβέρνηση της συμμάχου χώρας, ώστε οι σχέσεις δύο πολιτισμένων χωρών να εξελίσσονται σε ένα επίπεδο σοβαρότητας.

Με τις καλύτερες των ευχών μου.

                                                                                                Σας χαιρετώ

Μιχάλης Χαραλαμπίδης

Ο ευαγγελιστής Ματθαίος και η πολιτική κρίση στην Ελλάδα! (Και το Πολυτεχνείο, την επαύριο)...

Αν είστε "άσχετος" με την Εκκλησία, αυτό το άρθρο απευθύνεται περισσότερο σ' εσάς, παρά σ' εμάς τους "σχετικούς".

Σήμερα, 16 Νοεμβρίου (παραμονή της επετείου του Πολυτεχνείου), η Ορθόδοξη Εκκλησία γιορτάζει ένα μεγάλο άγιο της αρχαιότητας: τον απόστολο και ευαγγελιστή Ματθαίο, έναν από τους 12 μαθητές του Χριστού και συγγραφέα του κατά Ματθαίον Ευαγγελίου.

Ο άγιος Ματθαίος (όπως αναφέρει ο ίδιος στο κεφάλαιο 9 του κατά Ματθαίον) ήταν τελώνης, δηλαδή φοροεισπράκτορας των Ρωμαίων. Οι τελώνες νοίκιαζαν από τους Ρωμαίους την είσπραξη των φόρων και είχαν το δικαίωμα να πάρουν από το λαό όσα χρήματα ήθελαν, να αποδώσουν στους Ρωμαίους το φόρο και τα υπόλοιπα να τα κρατήσουν. Έτσι, οι τελώνες εκμεταλλεύονταν και καταλήστευαν το λαό και, όπως ήταν φυσικό, ήταν άπληστοι, πλούσιοι και μισητοί.

Ο Χριστός πέρασε από το "τελώνειον", δηλ. μπροστά από το τραπέζι των εισπράξεων του Ματθαίου, και του είπε: "Ακολούθησέ με". Τότε εκείνος τα παράτησε όλα, πήγε κοντά Του και έκανε μια καινούργια ζωή. Μάλιστα, παρέθεσε γεύμα στο Χριστό και τους μαθητές Του, στο οποίο μαζεύτηκαν κι άλλοι τελώνες και αμαρτωλοί, ώστε οι Φαρισαίοι (οι υπερβολικά θρησκευόμενοι Ιουδαίοι της εποχής εκείνης, πού όμως συχνά ήταν υποκριτές και υπερόπτες) να πουν στους αποστόλους: "Γιατί ο δάσκαλός σας τρώει μαζί με τους τελώνες και τους αμαρτωλούς;". Ο Χριστός το άκουσε και τους απάντησε: "Γιατρό χρειάζονται οι ασθενείς, όχι οι υγιείς. Πηγαίνετε να μάθετε τι σημαίνει η φράση: θέλω έλεος, όχι θυσίες. Διότι δεν ήρθα να καλέσω δίκαιους, αλλά αμαρτωλούς σε μετάνοια" (Ματθ. 9, 9-13). Το περιστατικό διασώζουν και οι ευαγγελιστές Μάρκος και Λουκάς (κατά Μάρκον, 2, 14-18, κατά Λουκάν, 5, 27-32), μόνο που εκείνος τον ονομάζουν Λευΐ, που προφανώς ήταν το άλλο όνομά του (συχνά οι Εβραίοι είχαν δύο ονόματα).

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΒΕΡΓΟΠΟΥΛΟ


Αποτέλεσμα εικόνας για βεργοπουλος κωστας


Έφυγε ένας δάσκαλός μου, ένας φίλος.

Ένας ακέραιος πανεπιστημιακός και διανοούμενος.

Ένας Μεσσήνιος και Κερασούντιος.

Ο Κώστας Βεργόπουλος.

Η καλλιεργημένη Αριστερά. Η σκεπτόμενη Ελλάδα.

Κωνσταντίνε ΧΑΙΡΕ.

Venceremos

Μιχάλης Χαραλαμπίδης

Ο Γ. Καραμπελιάς συνομιλεί με τον Μ. Μερακλή για το Δημοτικό Τραγούδι (βίντεο)



Ο Γιώργος Καραμπελιάς συνομίλησε την Τετάρτη 15 Νοεμβρίου 2017 με τον ομότιμο καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών, λαογράφο και φιλόλογο Μιχάλη Γ. Μερακλή με θέμα «Το Δημοτικό Τραγούδι ως αποτύπωση της ιδιοπροσωπίας του νεώτερου ελληνισμού».

Η αιματηρή σύγκρουση της Εθνικής Φρουράς και Τουρκοκυπρίων στο χωριό Κοφίνου που άνοιξε τον δρόμο στον Αττίλα. Η παρέμβαση των Αμερικανών



Στις 15 Νοεμβρίου 1967, ο Γεώργιος Γρίβας – Διγενής με διαταγές του Αρχιεπισκόπου και Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, Μακαρίου Γ΄, έβαλε σε εφαρμογή την «Επιχείρηση Γρόνθος» για να αποκαταστήσει την τάξη στο χωριό της Κοφίνου. Η αιματηρή σύγκρουση μεταξύ δυνάμεων της Εθνικής Φρουράς και Τουρκοκυπρίων στον τουρκοκυπριακό θύλακα της επαρχίας Λάρνακας, αποτέλεσε τον πρόλογο της τουρκικής εισβολής που ακολούθησε εφτά χρόνια αργότερα. 

Το χωριό της Κοφίνου βρίσκεται στην επαρχία Λάρνακας και ήδη από το 1960, κατοικείτο αποκλειστικά από Τουρκοκύπριους. Μετά την τουρκανταρσία του 1963, το χωριό μετετράπη σε στρατιωτικό προπύργιο των Τουρκοκυπρίων και από τότε αποτελούσε εστία επεισοδίων. Όπως και στους υπόλοιπους θύλακες των γύρω περιοχών, πολλοί Τουρκοκύπριοι κυκλοφορούσαν οπλισμένοι και μεταξύ άλλων απέκοπταν τους δρόμους των χωριών απαγορεύοντας τη διέλευση σε ελληνοκυπριακά οχήματα μέσω των θυλάκων. 



Ο «προβληματικός» Mehmet και η αλλαγή της Κοφίνου σε Geçitkale 


Το 1966 ορίζεται ως τοπικός διοικητής της TMT στην Κοφίνου, ο Τούρκος Mehmet, γνωστός με το ψευδώνυμο Tcshetin. Ο «προβληματικός» του χαρακτήρας, όπως παραδεχόταν ο Michael Harbottle και η UNFYCIP, η παρορμητικότητά του, καθώς και η ανωριμότητά του, ήταν οι λόγοι για τους οποίους καθημερινά η περιοχή αντιμετώπιζε προβλήματα και η ένταση δυνάμωνε. Τον Ιανουάριο του 1967, υπό τις διαταγές του, αλλάζει το όνομα της Κοφίνου και η νέα πινακίδα του χωριού έγραφε πλέον Geçitkale.

Σφαγές και μερικά όμορφα σουβενίρ - Ο ρόλος Γερμανών αρχαιολόγων τον καιρό της Κατοχής στην Ελλάδα



Στην παραβίαση των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων σημειώθηκαν ζημιές, λεηλασίες και κλοπές.

Το πολιτιστικό ένθετο της Süddeutsche Zeitung φιλοξενεί άρθρο για την συμπεριφορά Γερμανών αρχαιολόγων στην Ελλάδα τον καιρό της Κατοχής με τίτλο «Σφαγές και μερικά όμορφα σουβενίρ». 

Όπως γράφει η εφημερίδα του Μονάχου τα τελευταία χρόνια άρχισαν να διεξάγονται σχετικές επιστημονικές έρευνες μετά από προσπάθειες ωραιοποίησης του παρελθόντος.

Η γερμανική εφημερίδα επισημαίνει: «Παρά το υποτιθέμενο ενδιαφέρον για τα αρχαιολογικά ευρήματα, Γερμανοί στρατιώτες λεηλάτησαν μουσεία, πραγματοποιήθηκαν παράνομες ανασκαφές και ευρήματα μεταφέρθηκαν στη Γερμανία. 

Οι επιπτώσεις της γερμανικής κατοχής στην ελληνική αρχαιολογική επιστήμη είναι ορατές μέχρι σήμερα. 

Η Χώρα μας Είναι Πρότυπο Ομαδοποιήσεων



Συνέντευξη του Κώστα Βεργόπουλου στον Στέλιο Κούκο


Με τον καθηγητή ο οποίος αποτελεί μια ξεχωριστή πανεπιστημιακή φυσιογνωμία αλλά και μια ιδιαίτερη περίπτωση διανοουμένου και συγγραφέα, είχαμε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση για το θέμα του κοινοτισμού. 

Ο Κ. Βεργόπουλος, άλλωστε, είναι από τους σημαντικότερους μελετητές του ελληνικού κοινοτισμού. Όπως όμως ήταν λογικό, η συζήτησή μας δεν έμεινε μόνο στο ιστορικό σκέλος, που αφορά τη συγκρότηση των ελληνικών κοινοτήτων. Συζητήσαμε επίσης με ποιους τρόπους θα μπορούσε να εκδηλωθεί σήμερα το αίτημα του κοινοτισμού και αν ο κοινοτισμός θα μπορούσε να αποτελέσει μια δυνατότητα εξόδου της χώρας από την ποικίλη κρίση στην οποία έχουμε περιέλθει.
Από την αρχή ο καθηγητής Βεργόπουλος προσδιόρισε την έννοια το σύγχρονου κοινοτισμού ως εξής: “Ο κοινοτισμός συνίσταται στο να υπάρχουν ομάδες οι οποίες να οργανώνουν την οικονομική ζωή τους αλλά και τις μεταξύ τους κοινωνικές σχέσεις κατά τρόπο αυτόνομο, για να μην πω και κυρίαρχο”. 
Αυτό θα γίνεται στο πλαίσιο ενός οργανωμένου πολιτικού συστήματος, το οποίο θα καθιερώνει το κράτος, ο νομοθέτης, ή αυτό θα γίνεται αυθόρμητα από τους πολίτες;

Η ιδέα προέρχεται από τον Καραβίδα. Το κράτος θα πρέπει να δίνει δυνατότητες σε αυτές τις ομάδες, να τις ενθαρρύνει, να τους δίνει την απαραίτητη νομική υπόσταση. Πρόκειται, δηλαδή, για έναν τρόπο αυτοδιαχείρισης που στο παρελθόν έχει λειτουργήσει στην Ελλάδα, ιδίως την περίοδο της τουρκοκρατίας. Το θέμα αυτό το έχει αναλύσει και το έχει αναδείξει πάρα πολύ καλά ο καθηγητής της Νομικής σχολής του ΑΠΘ Νικόλαος Πανταζόπουλος στο σύγγραμμά του “Ελλήνων συσσωματώσεις κατά την τουρκοκρατίαν”. Αυτό είχε εφαρμοστεί από το οθωμανικό κράτος στις περιοχές των Ελλήνων ή και στα Βαλκάνια γενικότερα. Οι Οθωμανοί, δηλαδή, είχαν παραχωρήσει τοπικές εξουσίες, κρατώντας βεβαίως οι ίδιοι την υψηλή επικαρπία, παίρνοντας στην ουσία έναν φόρο από τις κοινότητες, ενώ παράλληλα τις άφηναν να διατηρούν την αυτοδιαχείριση των κοινοτήτων τους. 

Γ. Κοντογιώργης: Κίβδηλο το δίλημμα του πολιτικού συστήματος



Ο Τσαβούσογλου στη Θράκη, ο Καμμένος στο τουρκικό Κουρδιστάν!

Ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς (Α) υποδέχεται τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης της Τουρκίας Χακάν Τσαβούσογλου (Δ) στην επίσημη συνάντηση που είχαν στο υπουργείο Εξωτερικών, Πέμπτη 2 Νοεμβρίου 2017. Η επίσκεψη πραγματοποιείται στο πλαίσιο της προετοιμασίας της επίσκεψης του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στην Ελλάδα. ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΛΑΧΟΣ

Του Άγγελου Συρίγου 

Στις 2 και 3 Νοεμβρίου 2017 ο Χακάν Τσαβούσογλου, αντιπρόεδρος της τουρκικής κυβερνήσεως, επισκέφθηκε αρχικώς την Αθήνα και στη συνέχεια τη Θράκη. Κατά την παραμονή του στην Αθήνα δημιουργήθηκαν πολλά ερωτηματικά από την κατ’ ιδίαν με τον υπουργό Παιδείας.
Στο σκέλος της Θράκης προέβη σε κατάφωρη παραβίαση του εθιμικού διεθνούς δικαίου που επιβάλλει στον αλλοδαπό αξιωματούχο να μην παρεμβαίνει στα εσωτερικά της χώρας που τον φιλοξενεί.
Η εξέλιξη αυτή ήταν περίπου αναμενόμενη εάν κάποιος γνωρίζει την προϊστορία του Χακάν Τσαβούσογλου. Ένας ασήμαντος βουλευτής του κυβερνώντος ισλαμικού κόμματος, που δεν είχε αναλάβει ούτε θέση υφυπουργού, ορίσθηκε τον περασμένο Ιούλιο αντιπρόεδρος της τουρκικής κυβερνήσεως. Μοναδικό του προσόν η ενασχόληση με ακραίους παντουρκικούς κύκλους.
Ως καταγόμενος από το χωριό Δειλινά, έξω από την Κομοτηνή, αναδείχθηκε πρόεδρος του συλλόγου Αλληλεγγύης Τούρκων Δυτικής Θράκης (Batı Trakya Türkleri Dayanışma Derneği). Ο συγκεκριμένος σύλλογος προσπαθεί να συσπειρώσει Μουσουλμάνους από την ελληνική Θράκη που έχουν μετοικήσει στην Τουρκία. Η ρητορική του είναι αλυτρωτική. Στις εκδηλώσεις του Συλλόγου δεσπόζει πάντα η σημαία της υποτιθέμενης αυτόνομης δημοκρατίας της Θράκης που ιδρύθηκε το 1912.

«Απαγορεύεται να πληρώνεσαι για να πιστεύεις»

Ελληνίδα μουσουλμάνα Ρομά, έτσι «υπογράφει» η Σαμπιχά Σουλεϊμάν, που δέχεται συστηματικά απειλές στην Ξάνθη.


«Γι’ αυτή τη γυναίκα που είναι 14 ετών, ζει με τα πεθερικά της, έχει έναν άντρα τσιγγανοπατέρα, που είναι ένα παιδί ακόμα, αλλά έχει ξεχάσει και παιδική ηλικία και εφηβεία και τον εαυτό της, που ξυπνάει το πρωί και μαγειρεύει και πλένει στο χέρι, που γεννάει και πονάει αλλά ακούει “δεν πειράζει, θα περάσει”. Γι’ αυτή τη γυναίκα που θα μπει από παιδί στα βάσανα μέχρι να πεθάνει στα 40-45 γιατί τόσο ζούμε εμείς, δεν μεγαλώνουμε πολύ από την κακή ζωή και την ταλαιπωρία, γι’ αυτή λοιπόν τη γυναίκα εγώ προσπαθώ. Να δείξω ότι είναι άνθρωπος και έχει την ίδια αξία όπως όλοι οι υπόλοιποι άνθρωποι».

Η Σαμπιχά Σουλεϊμάν λέει τα παραπάνω μονορούφι, χωρίς κόμπιασμα, χωρίς να αλλάξει καν τόνο φωνής, που παραμένει ήρεμος, αυτός που παίρνει μια μητέρα όταν διηγείται ένα παραμύθι. Οσο κι αν παραμύθι δεν είναι μια λέξη που ταιριάζει στην προκειμένη περίπτωση, δεν φύονται πολλές ευχάριστες ιστορίες στο Δροσερό, τον οικισμό μουσουλμάνων Ρομά που αναπτύσσεται στις παρυφές της πόλης της Ξάνθης, τον τόπο της κ. Σουλεϊμάν.



Στην τύχη τους

«Δεν έχουν τον Θεό τους, με φάγανε». Η πρώτη και τελευταία πορεία του Κύπριου Ιάκωβου Κουμή και της Σταματίνας Κανελλοπούλου που τους δολοφόνησαν τα Ματ στην πορεία του Πολυτεχνείου το 1980



Στις 16 Νοεμβρίου 1980, δύο διαδηλωτές πέφτουν θύματα της αστυνομικής βίας. Ο Κύπριος φοιτητής Ιάκωβος Κουμής και η Αθηναία εργάτρια Σταματίνα Κανελλοπούλλου είναι οι δύο νεκροί της πιο αιματηρής πορείας του Πολυτεχνείου. 

Ο τότε πρωθυπουργός Γεώργιος Ράλλης δήλωσε για τους δύο νεκρούς :»Και ο Αρχάγγελος Μιχαήλ σπάθην κρατεί στα χέρια του για να αμυνθεί εναντίον των δαιμόνων. Δεν κρατεί άνθη». 



Η αιματοβαμμένη πορεία 


Εφτά χρόνια μετά την εξέγερση του Πολυτεχνείου, η πορεία για να τιμηθούν οι ήρωες της εξέγερσης, υπήρξε μία από τις πιο αιματηρές. Η επανένταξη της Ελλάδας στο ΝΑΤΟ, οι διαπραγματεύσεις με τις ΗΠΑ για την παραμονή των αμερικανικών βάσεων και ο έντονος αντιαμερικανισμός είχαν δημιουργήσει ένα μαχητικό κλίμα. Η κυβέρνηση Ράλλη, απαγόρευσε στην ΕΦΕΕ να φθάσει η πορεία στην Αμερικανική Πρεσβεία. «Οι διαδηλωτές μπορούν να φτάσουν μέχρι το Σύνταγμα κι εκεί να διαλυθούν», ήταν η εντολή. Οι περισσότεροι υπάκουσαν. 




Περίπου στις 9 το βράδυ 3 χιλιάδες άτομα προσπάθησαν να φθάσουν στην πρεσβεία. 

Ολοκληρωτική δέσμευση της κυριαρχίας και του συνόλου της δημόσιας περιουσίας στους δανειστές της ευρωζώνης και το ΔΝΤ



Γίνεται τελευταία πολύς λόγος για το αν θα πρέπει να πωλείται ή να αξιοποιείται με άλλους τρόπους (μίσθωση ή παραχώρηση χρήσης για εκμετάλλευση κ.ά)  η περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου.

Η συζήτηση αυτή είναι, δυστυχώς, χωρίς αντικείμενο, γιατί το σύνολο της δημόσιας περιουσίας και τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας είναι δεσμευμένα και ελέγχονται από τους Δανειστές μας, τις χώρες της Ευρωζώνης και το ΔΝΤ.

Η τεκμηρίωση αυτής της πραγματικότητας έχει ως έξης:
  1. Σύμφωνα με τις πολύπλοκες δικολαβικού χαρακτήρα διατάξεις του άρθρου 4 § 2 της από 8.5.2010 «Σύμβασης 
    Δανειακής Διευκόλυνσης» μεταξύ Ελληνικής Δημοκρατίας και των άλλων δεκαέξι χωρών της Ευρωζώνης, ολόκληρη η κινητή και ακίνητη περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου είναι δεσμευμένη για την εξυπηρέτηση του δανείου και όσο αυτό υπάρχει.
  2. Η αποδέσμευση της δημόσιας περιουσίας δε είναι ούτε θα είναι ορατή, όσο δε θα είναι ορατή η αποδέσμευση της χώρας μας από το δάνειο. 
  3. Από το πραγματικό νόημα των διατάξεων του άρθρου 4 § 2 της Σύμβασης προκύπτει ότι: (α) η Ελλάδα δεσμεύεται με ολόκληρη την κινητή και ακίνητη περιουσία της απέναντι στους Δανειστές της Σύμβασης, (β) δεν μπορεί να διασφαλίσει κανέναν άλλο δανειστή με ενέχυρο, υποθήκη ή άλλου είδους εγγύηση, ώστε να αποκτήσει εκείνος προτεραιότητα απέναντι σ' αυτούς,  και (γ) όποια άλλη αξιοποίηση  ή εκποίηση επιτρέπεται με βάση τις ειδικές διατάξεις του άρθρου 4 της Σύμβασης, θα είναι εις όφελος των Δανειστών.

Το ΔΝΤ απαιτεί την απόσυρση των ελληνικών τραπεζών από τα Βαλκάνια



«Παιχνίδια» με τις ελληνικές τράπεζες κάνει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ), το οποίο προχωρά σε σύσταση-απαίτηση για απόσυρση των ελληνικών τραπεζών από τα Βαλκάνια, με το πρόσχημα ότι θα ενισχύσουν έτσι την κεφαλαιακή επάρκειά τους στη χώρα μας. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για άλλη μια ξεδιάντροπη επιχείρηση καταλήστευσης ελληνικής περιουσία, αφού είναι γνωστό ότι, η όλη μεθόδευση οδηγεί στην υφαρπαγή των ελληνικών τραπεζών στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων σε ημέτερους Γύπες του διεθνούς χρηματιστηριακού, τραπεζικού κυκλώματος που περιβάλλει με «στοργή» το ΔΝΤ.
Σε σχετική  έκθεση που  δημοσιοποίησε πρόσφατα  το Ταμείο για τις ευρωπαϊκές οικονομίες, περιλαμβάνονται συστάσεις για πώληση των θυγατρικών των ελληνικών τραπεζών στις γειτονικές χώρες. Παράλληλα, επαναλαμβάνονται οι προβλέψεις που είχε ανακοινώσει το ΔΝΤ πριν από έναν μήνα για την πορεία της ελληνικής οικονομίας.

Ανέξοδος αντιρατσισμός σε ξένες πλάτες: Η ιδεολογική τρομοκρατία δεν έλυσε ποτέ κανένα πρόβλημα



Του Σταύρου Λυγερού  

Παρά τις ολοένα και μεγαλύτερες κοινωνικές παρενέργειες, το πολιτικό σύστημα, με πρώτη την Αριστερά, συνεχίζει να αντιμετωπίζει την παράνομη μετανάστευση σαν πρόβλημα ρουτίνας. Την προσεγγίζει με ανέξοδες αντιρατσιστικές κορόνες που στην πράξη τροφοδοτούν τον ρατσισμό. Κάθε διαφωνία χαρακτηρίζεται ακροδεξιά, ξενοφοβική και ρατσιστική.
Η ιδεολογική τρομοκρατία, όμως, δεν έλυσε ποτέ κανένα πρόβλημα. Ειδικά των λαϊκών στρωμάτων, που κυρίως θίγονται από την παράνομη μετανάστευση και στο επίπεδο της απασχόλησης (λόγω του αθέμιτου ανταγωνισμού από τη “μαύρη” και κακοπληρωμένη εργασία) και σε πολλές πτυχές της καθημερινής ζωής. 
Είναι πολιτικά ανήθικο εύποροι αριστερίζοντες και φιλελεύθεροι αστοί, από απόσταση ασφαλείας, να κουνάνε το δάκτυλο και να παραδίδουν αντιρατσιστικά μαθήματα στους κατοίκους του ιστορικού κέντρου και των συνοικιών που βιώνουν ένα πρόβλημα το οποίο τείνει να προσλάβει διαστάσεις εφιάλτη. Είναι ανέξοδο και εύκολο να πουλάς ανθρωπισμό όταν δεν συγχρωτίζεσαι με παράνομους μετανάστες, όταν δεν κατοικείς στις ίδιες γειτονιές, όταν δεν στέλνεις τα παιδιά σου στα ίδια σχολεία, όταν δεν χρησιμοποιείς καν τα δημόσια νοσοκομεία, και βεβαίως όταν δεν ανταγωνίζεσαι για τις ίδιες θέσεις εργασίας.

Τραγωδία



Η φύση είχε προειδοποιήσει για τη σημερινή τραγωδία από τη σφοδρή κακοκαιρία που έπληξε τα Μέγαρα και τη Μάνδρα Αττικής, υπογράμμισε ο ομότιμος καθηγητής Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών Δημήτρης Παπανικολάου, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού – Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM».
Ο κ. Παπανικολάου ήταν αποκαλυπτικός σε σχέση με τις ανθρώπινες παρεμβάσεις που έχουν γίνει στις πληγείσες περιοχές, τονίζοντας πως το μάθημα που έκανε σε μεταπτυχιακούς φοιτητές ήταν πάνω στις συγκεκριμένες περιοχές, με βάση προηγούμενες καταστροφές.

Ημέρα Εθνικού Πένθους, Ανακοίνωση του Άρδην για τις πολύνεκρες πλημμύρες


Ημέρα Εθνικού Πένθους
Και να που φτάσαμε να θρηνούμε νεκρούς από….. νεροποντή, όταν μάλιστα η κα Περιφερειάρχης μας διαβεβαίωνε πρόσφατα ότι η Αττική είναι απολύτως οχυρωμένη έναντι των ακραίων καιρικών φαινομένων…. για να προχωρήσει σε μηνύσεις κατά παντός υπευθύνου μετά το συμβάν – μη εξαιρουμένης και της ιδίας!
Η τραγωδία που υπέστησαν οι «προλεταριακές» περιοχές της Νέας Περάμου, της Μάνδρας και της Μαγούλας, αποτελεί μια ακόμη απόδειξη των ανοχύρωτων πόλεων μας, της συσσώρευσης των οικολογικών αδιεξόδων, ως αποτέλεσμα συνεχών παραβάσεων και παραβιάσεων των Νόμων της Φύσης, σ’ αυτό που συμπυκνωμένα χαρακτηρίζουμε ως «μεταπολεμικό μοντέλο ανάπτυξης». Ένα μοντέλο άναρχης δόμησης και αυθαίρετων πολεοδομικών επεκτάσεων για το οποίο φέρει ευθύνες το σύνολο των πολιτικών κομμάτων που Κυβέρνησαν, διοικήσεις Δήμων και Πολεοδομιών, το λόμπυ του ΤΕΕ, των Μηχανικών και των εργολάβων άλλα και μια νοοτροπία πολιτών που εθίστηκε στην πρακτική του αυθαιρέτου και της παράβασης αφού κάποια στιγμή όλα νομιμοποιούνταν με τις πολιτικές συναλλαγές που επέτρεπαν την αναπαραγωγή του «συστήματος».
Στην περίπτωση των πλημμυρών και των 15 τραγικών θανάτων στην Μάνδρα Αττικής η υποκρισία περισσεύει. Είναι εντυπωσιακό ότι όλοι όσοι ασχολούνται με αυτά γνώριζαν αυτά που ανέφερε ο καθηγητής γεωλογίας Δ. Παπανικολάου. Στο πανεπιστήμιο και σε όλη των κοινότητα των γεωλόγων, υδραυλικών μηχανικών και χωροτακτών – πολεοδόμων και στις υπηρεσίες της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και του Υπουργείου Υποδομών και Δικτύων ήταν γνωστό το πρόβλημα ήδη από το 1996 όταν ανάντη της Μάνδρας είχαν πνιγεί δύο άνθρωποι για τον ίδιο λόγο. Μάλιστα η περιοχή ήταν το κύριο παράδειγμα για προπτυχιακούς φοιτητές στο μάθημα της υδρογεωλογίας και υδραυλικής μηχανικής. Και μάλιστα δεν περίμεναν μόνο το χειρότερο σενάριο στο ύψος της ύψος βροχής για να υπάρξει καταστροφή.
Τα βασικά αίτια που ευθύνονται για την χτεσινή τραγωδία είναι:
  • Η ολική αποψίλωση του όρους Πατέρα μετά την μεγάλη πυρκαγιά τον Ιούνιο του 2016, σε συνδυασμό με τα χαρακτηριστικά του αργιλώδους εδάφους του, που ευνοεί την χειμαρροποίηση.
  • Το μπάζωμα του κεντρικού χείμαρρου «Σαραντάπορου» στον οποίο καταλήγει ένα σύνολο μικρότερων ρεμάτων (Λυκόρρεμα, Λούτσα, Άγια Αικατερίνη κ.λπ.) σε έκταση που υπερβαίνει τα 500 μέτρα, λίγο πριν την εκβολή του στον ομώνυμο Κόλπο της Ελευσίνας. Το πλάτος της εξόδου περιορίστηκε μόλις στα 8 μέτρα μετά από ένα σύνολο πολεοδομικών παρεμβάσεων, με πιο χαρακτηριστική την δημιουργία Δημοτικού αμαξοστασίου και χώρου επισκευών οχημάτων!
  • Το έλλειμμα των αντιπλημμυρικών έργων, αφού οι έως τώρα παρεμβάσεις παραμένουν σημειακές και αποσπασματικές –εστιαζόμενες στην Εθνική οδό–παρά τις προεκλογικές δεσμεύσεις της κας Δούρου για άμεση ολοκλήρωση τους όταν θα αναλάμβανε τα καθήκοντα της.
  • Η παντελής έλλειψη προετοιμασίας των πολιτών και των δημόσιων οργανισμών στην αντιμετώπιση κρίσεων και ακραίων φαινομένων, τα οποία γίνονται όλο και πιο συχνά.
Σύμφωνα με σχετική μελέτη του Πολυτεχνείου  τα ανοιχτά ρέματα του Λεκανοπεδίου Αττικής το 1945, είχαν μήκος 1.280 χιλιόμετρα ενώ το 2013 μόλις 434 χιλιόμετρα παρουσιάζοντας, δηλαδή ποσοστό μείωσης 66,4%!
Ίσως η πρώτη ενέργεια για την αντιμετώπιση των επερχόμενων καταστροφών θα έπρεπε να είναι η διακομματική συνεννόηση για το άμεσο   ξε-μπάζωμα όλων  των ρεμάτων, μια πρακτική που ακολουθείται διεθνώς,  αφού η μέθοδος εγκιβωτισμού αποδεικνύεται αδιέξοδη και επικίνδυνη. Τα ανοιχτά ρέματα, οι μεγάλες πράσινες διαδρομές που ενώνουν τους ορεινούς όγκους με μικρά ή μεγάλα πάρκα, η αναδάσωση των  βουνών και η επέκταση της Φύσης στις πόλεις μας, αποτελούν αναγκαίες πρακτικές συλλογικής επιβίωσης για τα επόμενα χρόνια.
Μια συνήθης πρακτική είναι αυτή του υπολογισμού των απαιτούμενων διατομών των ανοιχτών ρεμάτων, ώστε να εξασφαλιστεί η ομαλή δίοδος του νερού λαμβάνοντας υπόψη τις μέγιστες τιμές του όγκου του που αναμένεται σε περίπτωση ακραίας βροχόπτωσης.
Ο υπολογισμός των βροχοπτώσεων θα πρέπει να γίνει με βάση τα αναμενόμενα ακραία καιρικά φαινόμενα, συνέπεια της κλιματικής αλλαγής,  φαινόμενα συνήθη και κλιμακούμενα όσο δεν λαμβάνονται ριζικά μέτρα περιορισμού των εκπομπών του  CO2 από την Παγκόσμια Κοινότητα και τους κύριους ρυπαντές του πλανήτη.  Ήδη στην χώρα κάνουν την εμφάνιση τους τροπικοί Μεσογειακοί κυκλώνες, όπως οι τρέχοντες Ευριδίκη και Ζήνωνας με την επωνυμία medi-canes!
Η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας οφείλει  να εκπονήσει και να εφαρμόσει ένα σχέδιο προετοιμασίας των πολιτών έναντι κρίσεων και ακραίων καιρικών φαινομένων. Ζητήματα όπως η πρόσβαση και η επικοινωνία με κέντρα πρόβλεψης και πληροφόρησης για βοήθεια κατά την διάρκεια του φαινομένου, οι ομάδες εθελοντών ανά Δήμο, ο καθαρισμός των φρεατίων και η στεγάνωση των υπόγειων χώρων, η προφύλαξη των δεξαμενών πετρελαίου και των ηλεκτρικών κυκλωμάτων, οι εγκαταστάσεις ασφαλειών υπερχείλισης στα συστήματα αποχέτευσης, η οδηγική συμπεριφορά, τα είδη πρώτης ανάγκης ανά νοικοκυριό κ.λπ. θα έπρεπε να γίνουν γνωστά σε κάθε σπίτι  αντί του καθημερινού εθισμού μας στις άθλιες αντεγκλήσεις, στις επικοινωνιακές Κυβερνητικές φιέστες και στις διαφημίσεις…. μετεωριζόμενοι μεταξύ κατάθλιψης και εθνικού πένθους.
Από την εποχή που είχαν γίνει παρόμοιες πλημμύρες στην Αθήνα το 1994 και πέθαναν άνθρωποι ο Μανώλης Ρασούλης είχε γράψει τους στίχους:
«Στου Ρέντη έπεσε βροχή
στην πιο σωστή μας εποχή
κι από εκείνη εκεί τη μπόρα
εξεπλύθη όλη χώρα
… Κι η κασίδα μας επλύθη
Και το μήνυμα ελήφθη
Φαίνεται όμως ότι κανένα μήνυμα δεν ελάβαμε.

Κίνημα Άρδην 
16/11/2017

Κίνημα Άρδην, Ξενοφώντος 4, 2103826319, kinhmaardin@gmail.com, ardin-rixi.gr 

Τετάρτη 15 Νοεμβρίου 2017

Παράμετροι περιστατικών σχολικής βίας

Η Ακριβή Αδαμοπούλου μιλά στην επιστημονική ημερίδα «Η βία στο σχολικό περιβάλλον. Μια διαδρομή στις σχολικές μονάδες της Δυτικής Ελλάδας». Πολιτιστικό και Συνεδριακό Κέντρο Πανεπιστημίου Πατρών, Τρίτη 8 Απριλίου 2014



Τι έκανε η Εκκλησία τον καιρό της Χούντας και την ώρα του Πολυτεχνείου;


Τι έκανε η Εκκλησία τον καιρό της Χούντας 
και την ώρα του Πολυτεχνείου;
Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου

Ο μοναδικός Πατέρας Κων. Στρατηγόπουλος τελεί κάθε χρόνο στον Ναό που ιερουργεί τρισάγιο, ονομαστικό για τους νεκρούς του Πολυτεχνείου και η Πρεσβυτέρα του, φτιάχνει στάρι. Καλό Παράδεισο να έχουν οι Νεκροί του Πολυτεχνείου και των βασανιστηρίων.

Επαναστατική ομιλία του π. Κ. Στρατηγόπουλου Δρ. Θεολογίας και Οικονομικών, από την εκπομπή «Ράδιο Παράγκα» στον ραδιοφωνικό σταθμό της Εκκλησίας της Ελλάδος στις 17 Νοεμβρίου του 1996 για τη στάση της Εκκλησίας απέναντι στη Χούντα και στο Πολυτεχνείο. Ανάμεσα στους ομιλητές και ο νυν Μητροπολίτης Αρκολοχωρίου και καθηγητής της Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ κ. Ανδρέας Νανάκης, Νικόλαος Ζίας κ.ά.

Ας ακούσουμε το βίντεο της εκπομπής.


Τρίτη 14 Νοεμβρίου 2017

Πώς ο Λούθηρος γέννησε τον σύγχρονο κόσμο και μαζί τον καπιταλισμό



Στις 31 Οκτωβρίου 1517, ο καθηγητής Βιβλικής Ερμηνείας Μαρτίνος Λούθηρος (10 Νοεμβρίου 1483 – 18 Φεβρουαρίου 1546) θυροκόλλησε -στην είσοδο του καθεδρικού ναού του Βίτενμπεργκ που χρησιμοποιούσε το Πανεπιστήμιο για τις ανακοινώσεις του- τις περίφημες 95 «θέσεις» του.
Από τη χρονιά που ο Λούθηρος τα έβαλε με την Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία και τον Πάπα με στόχο να καταδικάσει μεταξύ άλλων τα «συγχωροχάρτια» της Καθολικής Εκκλησίας, θέτοντας επί της ουσίας τα θεμέλια του Προτεσταντισμού, συμπληρώνονται εφέτος 500 χρόνια.

Η Μεταρρύθμιση υπήρξε ένα από τα πιο σημαντικά γεγονότα στη διαμόρφωσης της Ευρώπης όπως τη γνωρίζουμε σήμερα.

Βεβαίως, ο Λούθηρος και οι οπαδοί του δεν προσπαθούσαν να αναμορφώσουν τον κόσμο, προσπαθούσαν -κατά την αντίληψη τους- να τον σώσουν διακηρύττοντας με το ευαγγέλιο στο χέρι ότι πλησιάζει το τέλος.
Απαξιώνοντας την αδιαμφισβήτητη εξουσία της Καθολικής Εκκλησίας και κάνοντας χρήση μιας νέας τεχνολογίας, της Τυπογραφίας, που του έδινε τη δυνατότητα να μιλά απευθείας στον λαό, ο Λούθηρος παρέδωσε την παπική «βούλα» στην πυρά, αφορίστηκε (δις) και υπερασπίστηκε μέχρι τέλους τις απόψεις του επιμένοντας ότι η συνείδησή του είχε να δώσει λόγο μόνο στον Θεό, αρχή ανώτερη από κάθε επίσκοπο ή βασιλιά.

«Βέλη» του δημοσιογράφου Γκαζμέντ Καπλάνι κατά Τσίπρα για την υπόθεση του Αμίρ



Με μία αιχμηρή ανάρτηση μέσω του λογαριασμού του στο facebook απευθύνθηκε ο γνωστός δημοσιογράφος Γκαζμέντ Καπλάνι στον πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα σχετικά με την πρόσφατη συνάντησή του με τον μικρό Αμίρ.
Ο αρθρογράφος των «Νέων» και του «Βήματος» έχει πλέον μεταναστεύσει στις ΗΠΑ καθώς δεν μπορούσε να εξασφαλίσει την ελληνική υπηκοότητα.
Ολόκληρη η ανάρτηση
«Aγαπητέ Αλέξη, είδα πως υποδέχτηκες τον Αμίρ και του έδωσες την Ελληνική σημαία. Συγχαρητήρια.
Βλέποντας τις εικόνες θυμήθηκα ένα προσωπικό συμβάν που αφορά εμάς τους δυο. Τότε που θα κατέβαινες για Δήμαρχος της Αθήνας και με κάλεσες να συναντηθούμε στον Ιανό. «Θέλω να είσαι στον δικό μου συνδυασμό» μου είπες. Ξέρεις, εγώ τότε ήμουν κάτι σαν τον εκπολιτισμένο βάρβαρο μετανάστη που έγραφε άρθρα σε μεγάλες εφημερίδες (ο μόνος μετανάστης, απο τότε, δεν υπάρχει άλλος – για να καταλάβεις και το βάθος του προβλήματος). Και εσύ νομίζω έχεις αυτό το μεγάλο ταλέντο που έχουν και τα μέλη του πολιτμπιρό, ξέρεις τι πουλάει πολιτικά. Σου είπα τότε ότι δεν θέλω να ανακατεύομαι με την πολιτική γιατί είμαι δημοσιογράφος αλλά και να το ήθελα δεν μπορώ γιατί δεν έχω την ελληνική υπηκοότητα. Εσύ έδειξες συγκλονισμένος, πολύ αγανακτισμένος.
«Απαράδεκτο αυτό που συμβαίνει» είπες.